hmm xpayah komen bace dan pahamkan sude..

Mula-mula, korg kena baca post nieh dulu (click here) 


Apa pendapat korg tentang kesemua situasi itu?


Pada pendapat aku : -
Kesemua situasi adalah cerita benar dan ianya berlaku di dunia realiti. Benda betul. Kawan2 aku ada yang mengalaminya. dan aku admit, aku pun pernah melaluinya. Kadang-kadang, aku rasa cam orang bodoh je ikut semua itu. Tapi kadang-kadang aku rasa itu komitmen dan juga pengorbanan yg perlu aku buat kalau jadik awek orang.



Situasi 1 
Kalo jadik perempuan tuh, xperlu cakap NAPA YER? just cakap ada. itu sudah memadai. just jawab soalan tuh. kalo lelaki ckp NANTI BF AWAK MARAH PULAK. bg aku, apa salahnya berkawan, as long ko xcurang, ko xmenggatal ngan lelaki tuh, apa salahnya berkawan. aku xsuka btol lelaki cakap cmtuh. nk berkawan atas dasar apa kalo begitu. kalo nk kawan, kawan betul2kan boleh. 


Situasi 2
Bnda sama gak. korg berkawan atas dasar apa. itu yang patut lebih jelas. dapat pulak bf cmtuh, mmm. susah nk cakap. bg aku, xbestnyyyaaaaaa. ok, sesetengah orang xsuka cerita hal personal dengan orang. n sepatutnya tolak dengan cara yg lebih elok, sopan n ada manners. xperlu laa nk ckp, bf xbg. cakap ngan orang tuh, saya xselesa cerita hal personal saya dekat orang. cukuplaa sekadar saya bgtau, saya sudah berpunya. kita lebih patut lebih fokus pada persahabatan kita *ok,mgkn ayat skema. tp itulaa yg aku nk mksdkan.


Situasi 3
Jujurnya, aku mmg xbole masuk sngt ngan pompuan camnieh. Where is ur freedom? Ko bukannya dah khwn ngan dy, nk uat sume tuh. Dalam hati memberontak nk berkawan. Sanggup korg hilang kawan2 lelaki 1 kelas, 1 skolah sebab bf yang belum tentu jadik suami korg (arapnya berkekalan, InsyaAllah, Amin). OMG! Besar gila pengorbanan korg. Bagi aku, adalah 1 kerugian besar. Itu semua kenangan masa skolah, masa belajar. Kawan2 lelaki adalah sebahagian daripada kematangan kita jugak. Kenapa nk stopkan hubungan & silaturrahim yg dah lama terjalin?


****


Ini situasi betul dan saya bercakap benar.
Kawan2 aku banyak yang dahulunya dalam Situasi 3. Ada seorang dr kawan baik aku, skolah rendah dulu. akhirnya mereka clash dan kawan aku tuh sedih gle. mmg frust gilak laa. Beliau telah berjaya dipujuk dari kemurungan oleh kawan dari tadika dia sendiri melalui message di frenster (sbb pompuan nieh, dah delete lelaki nieh masa couple ngan xbf dia). Dan skrg dah bertunang dah pun. Kuasa Allah kan.


Sebab tuh, aku sayang gilak kawan2 aku.  


Bukan ajar nk jadik jahat, cuma aku rasa, dlm couple, xperlulaa nk kongkong gle2.
Jadik diri sendiri lagi bgs!


Baca ini
Aku suka gilak ayat "with him, i can truly be myself" <-----ini baru ayat orang yg bole terima kita seadanya dan nk khwn ngan kter. xperlu nk cover2





yer, aku tau jugak, setiap orang berbeza. :)




p/s;pk2kanlaa

Popular Posts